Hukum Mim Sakinah

By | April 13, 2018

hukum mim mati

Pengertian Mim Sakinah

Mim Sakinah ialah mim yang tidak berbaris atau lebih dikenali sebagai mim mati. Mim Sakinah mempunyai ciri yang sama seperti Nun Sakinah kerana kedua-duanya memiliki suara yang keluar dari pangkal hidung, khaisyum yang mengeluarkan suara dengung atau sifat ghunnah sebagai satu ciri yang mesti ada pada Mim dan Nun Sakinah.

Terdapat tiga hukum bagi Mim Sakinah apabila bertemu huruf-huruf al-Quran:

 

  • IDGHAM SYAFAWI/MUTAMATSILAIN –   ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻤﺎﺛﻠﻴﻦ

Dari segi istilah bererti menggabungkan Mim Sakinah ke dalam mim berbaris berserta dengung.

Apabila Mim Sakinah bertemu dengan huruf mim yang berbaris maka hendaklah dimasukkan suara Mim Sakinah ke dalam yang berbaris itu dengan disertai dengung. Ini dapat dipastikan dengan merapatkan kedua-dua bibir dengan sempurna dan ditekan udara ke pangkal hidung untuk menyempurnakan dengung Mim Sakinah itu dengan kadar 2 harakat.

Hurufnya satu saja iaitu: MIM ( ﻡْ )

Idgam Syafawi juga dinamakan Idgham Mislain Soghir oleh kebanyakan ulama kerana perkataan Mislain bermaksud dua huruf yang serupa.

Contoh-contohnya:

وَخَلَقَ لَكُمْ مَّا فِي الْأَرْضِ – كُلَّمَا أَضَآءَ لَهُمْ مَّشَوْا فِيهِ – وَآمَنَهُمْ مِّنْ خَوْفٍ

 

  • IKHFA’ SYAFAWI –  ﺇﺧﻔﺎﺀ ﺷﻔﻮﻱ

 

 

 

 

 

Author: admin

Salam sejahtera, saya Fadzil Amri lulusan ijazah syariah dari Darul Uloom Zakariyya, South Africa. Kini berkecimpung dalam menyediakan kelas-kelas pengajian Al-Quran dan Tajwid dan juga Fardu ain bagi orang dewasa. Berpengalaman mengajar hampir 10 tahun, ramai telah keluar dari kepompong buta huruf tidak tahu membaca hingga dapat membaca Al-Quran dengan baik.. Alhamdulillah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.