Hukum Nun Mati dan Tanwin

By | Disember 11, 2017

hukum nun mati dan tanwin

 

Pengertian Nun Sakinah dan Tanwin:

Nun Sakinan  النون الساكنة  ialah nun sukun yang tidak berbaris atau lebih dikenali sebagai nun mati. Tanwin  التنوين ialah baris dua sama ada baris dua di atas (fathatan), baris dua dibawah (kasratan), atau baris dua di hadapan (dhommatan).

Terdapat empat hukum bagi Nun Sakinah dan Tanwin apabila bertemu huruf-huruf al-Quran:

  • IZHAR HALQI-  إظهار الحلقي

Izhar bererti jelas atau nyata. Halqi pula bererti kerongkong. Dari segi istilah, izhar bermaksud melafazkan nun sakinah dengan jelas tanpa dengung.

Terdapat 6 huruf izhar halqi kesemuanya, iaitu:  أ,  هـ,  ع,  حغ , خ

Izhar bermaksud menjelaskan atau menzahirkan, oleh itu hendaklah dizahirkan sebutan nun sakinah dan tanwin tanpa mendengungkannya.

Huruf-huruf Izhar Halqi ini terhimpun dalam rangkai kata:

Izhar Halqi dapat dikenali dengan melihat nun Sakinah yang mempunyai tanda sukun di atasnya dan tanwin yang selari: 

نْ    ــًــ, ــٍــ, ــٌــ

Contoh-contohnya:

       فَسَيُنْغِضُون – مِنْ غِلٍّ  –  وَالْمُنْخَنِقَةُ –  مِنْ خَيْر   – وَيَنْأَوْنَ – مِنْ أَجْرٍ  – مُنْهَمِرٍ – مِنْ هَادٍ – أَنْعَمْتَ – مِنْ عِلْم – يَنْحِتُونَ – مِنْ حَكِيمٍ 

 

 

 

 

 

 

Author: admin

Salam sejahtera, saya Fadzil Amri lulusan ijazah syariah dari Darul Uloom Zakariyya, South Africa. Kini berkecimpung dalam menyediakan kelas-kelas pengajian Al-Quran dan Tajwid dan juga Fardu ain bagi orang dewasa. Berpengalaman mengajar hampir 10 tahun, ramai telah keluar dari kepompong buta huruf tidak tahu membaca hingga dapat membaca Al-Quran dengan baik.. Alhamdulillah.

One thought on “Hukum Nun Mati dan Tanwin

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.